Webbshop

Skapa din egen webbshop och sälj varor utan eget lager

Att skapa sin egen webbshop kan vara lite svårare än de andra sätten att tjäna pengar på inkomstguiden.se. Om du inte vill skapa en webbshop direkt så kan du läsa igenom alla stegen och se hur det går till, och bestämma dig senare om du vill dra igång en webbshop!

Steg 1. Välj nisch och öppna webbshop på shopify

Första steget till att öppna en webbshop är att välja en nisch (vilken kategori av produkter du ska sälja) och sen skapa en sida där man kan sälja sina produkter. Det som vi använder här heter Shopify och det är enligt de flesta det bästa verktyget till att få den bästa webbshoppen. Man kan testa shopify i två veckor helt utan kostnad innan månadsavgiften på 29$ som du då bara betalar om du vill fortsätta med din webbshop. Tryck här för att komma till shopify och skapa sedan ett konto genom att trycka på "Get started".

Man ska sen skriva in ett namn på webbshoppen, och jag rekommenderar att du väljer ett namn som passar bra med produkterna du ska sälja. T.ex om du har valt att sälja golf-produkter så skulle din webbshopp kunna heta "golfexperten". När du har fyllt i all information så kommer du in i shopify-panelen som på bilden under, och sen ska du trycka på "Customize theme" (inringat på bilden under) för att få ett tema till din sida. Rulla sen ned lite och klicka på "Explore free themes". I det här exemplet väljer jag "Brooklyn theme"

Om du vill ha en mer professionell webbshop så borde du ha en egen domän. Alltså t.ex golfexperten.se istället för golfexperten.myshopify.com. Du kan klicka på "Add domain" för att köpa en domän till din sida.

När du har valt tema för din webbshop och installerat det så trycker du på "Customize theme" för att ändra lite hur din webbshop ska se ut. Då kommer du till din webbshop som på bilden under.

På vänstersidan ser du massa inställningar som du kan välja för att ändra hur din webbshop ser ut. På "General settings" kan du ändra färger och lägga till bakgrundsbild. På pexels.com finns det bra bakgrundsbilder som är gratis att använda. Om du vill ha en professionell logotyp så finns det en tjänst som heter Fiverr där designers gör logotyper för bara 5$. Annars kan du göra en logotyp själv om du är duktig i t.ex photoshop. Klicka här för att komma till Fiverr och sen så söker du bara efter "logo" och väljer en designer som har högt omdöme (Minst 4 stjärnor) och berättar ungefär hur du vill att din logotyp ska se ut.

När du har din logotyp kan du sätta in den på webbshoppen som jag gör på bilderna nedanför. Först klickar jag på "Header" och sen "Upload image". Sedan får jag min logotyp högst upp på sidan! Om du väntar på att en designer gör din logotyp så kan du hoppa över det här steget och göra det senare.

För att få in en bakgrundsbild (som man kan ladda ner gratis från t.ex pexels.com) så går du tillbaka till den förra sidan och sen trycker du på knappen under "Header" där det står "Image with text overlay" och där kan du lägga in din bakgrundsbild som jag nu har gjort på bilden nedanför.

Du kan även uppdatera vad det ska stå på framsidan av din webbshop precis som jag har gjort i de inringade rutorna på bilden ovanför.

Efter detta så har du en webbshop men det finns många fler inställningar som du borde kolla på och fixa innan du lägger till varor i din butik. Titta runt lite på shopify och se vad du kan göra (t.ex skriva in paypal-adress som du får in betalningar till, fixa frakt-inställningar och skriva vad som händer om en kund vill lämna tillbaka en vara). Läs mer om shopify på https://help.shopify.com/. Detta behöver inte gå fort, utan läs på lite mer om hur shopify fungerar så du känner dig säker. Det kan även vara bra att kolla med skatteverket om man behöver företag för att sälja i webbshop eller om man kan göra det som hobbyverksamhet. Jag har inte kollat upp det eftersom jag själv inte har öppnat min första webbshop än!

Steg 2. Oberlo/att välja produkter

Om du nu har koll på allt vad shopify innebär så är det dags att få in produkter som du kan sälja. I den här guiden visar jag "dropshipping" vilket innebär att varorna som dina kunder köper levereras direkt till kunden och du behöver inte ha något på lager. På aliexpress.com letar vi upp varorna som vi vill sälja. Priserna är så billiga från Asien att vi kan tjäna pengar genom att sälja vidare varor till Sverige!

Oberlo är ett verktyg som du kan installera i din webbshop som gör att du kan välja varor från aliexpress och sälja dem direkt i din webbshop. Klicka här för att komma till Oberlo och klicka sen på "Add Oberlo to Shopify". Du måste vara inloggad på ditt Shopify-konto för att knappen ska dyka upp på oberlo.com! Du kommer då tillbaka till Shopifys hemsida och klickar på "Install app". Om du inte lyckas med detta så kan du lägga till Oberlo-appen inne på Shopify. Du trycker du på "apps" och installerar Oberlo-appen manuellt. Oberlo är gratis att använda fram tills att din butik har växt sig stor och du kan då uppgradera till nästa nivå som kostar runt 29$/månaden.

När du har installerat klart så kommer du till sidan som jag visar på bilden nedanför. Du kan om du vill rulla ned och titta på videoklipp om hur man använder Oberlo, eller klicka på "Find products" för att söka upp produkter som du sedan kan sälja i din butik.

Om man klickar på "Find products" så kommer man till sidan på bilden nedanför. Sen söker man bara efter vad man vill sälja, t.ex golfprodukter. Jag valde också leksaker som kategori för att visa att man kan välja olika kategorier. Sen ska man även ha "show shipping price to Sweden" för att visa hur lång tid frakten tar till Sverige och vad frakten kostar eller om det är gratis. Sen trycker man på produkten och väljer "Add to import list".

När man har valt ett antal produkter som man vill lägga in i sin webbshop så trycker man högst upp på sidan där det står "Import list". Där kan man ändra namn på produkterna, ändra priset och även ändra beskrivningar på produkterna. Sen är det bara att trycka på "Push all products to shop" för att importera varorna till din webbshop. Om du har problem så kan du titta på alla videoklipp ifrån det förra steget.

Efter detta så har du produkterna i din webbshop. Gå till din webbshop från shopify och tryck på "Catalog" för att se dina produkter! På bilden under kan du se hur det ser ut för mig. Sen när du har din webbshop som du vill att den ska se ut och har fixat produkter så måste du välja en "plan" som inte är gratisplanen för att kunder ska kunna börja köpa. Jag rekommenderar att börja med den billigaste planen för 29$ i månaden i början när man har en liten webbshop. Alla inställningar för din webbshop och även hur du uppgraderar den hittar du om du loggar in på Shopifys hemsida.

Steg 3. Marknadsföring och försäljning

För att få kunder till din webbshop så måste du marknadsföra den. Om du har följare på sociala medier så kan du få gratis reklam där genom att göra ett inlägg om din nya webbshop. Det finns många sätt att marknadsföra, men i den här guiden ska jag gå igenom att få kunder genom facebook-reklam.

Det bästa med facebook-reklam är att man kan välja vilken målgrupp reklamen ska ha. T.ex så kan man välja de som gillar golfsidor på facebook. Gå in på https://facebook.com/business och klicka sedan på "Skapa en annons". Skapa ett konto på den sidan och kom sen igång direkt. Från sidan https://www.facebook.com/ads/manager så klickar du på "Skapa annons" högst upp till höger och väljer sedan "konverteringar", rullar ned och klickar på fortsätt.

Nu kommer du till sidan där du skapar din egen reklam som du ser på bilden nedanför. Du ska nu skapa en "facebook pixel" till din shopify-butik. Det är en kod som kopplar ihop din webbshop med statistik från facebook-reklamen. 

Tryck på "Skapa en pixel". Gå vidare och tryck sedan på "Installera koden manuellt själv". Om du går ner till den andra rubriken är det en lång kod där, det du vill ha är siffrorna på den elfte raden, alltså de 16 siffrorna i mitten. Kopiera dom siffrorna och logga in på shopify. När du är inloggad på shopify så trycker du på "Online store" på vänstersidan och sen "Preferences" några rader under. Skrolla sen ner och leta efter "Facebook pixel ID", där skriver du in siffrorna från facebook och sen sparar du på "Save" längst upp till höger!

Gå sen tillbaka till facebook och ladda om sidan. Gå tillbaka till att skapa din reklam och rulla ned tills det står "Målgrupp" som på bilden nedanför. Det är här du väljer din målgrupp för reklamen. Om du har en webbshop riktad till svenskar så väljer du Sverige och Svenska som språk, sen kan man justera åldern till en ålder som du tror passar dina kunder, och det bästa av allt, att man kan skriva in intressen eller sidor som målgruppen ska gilla på facebook. Som ni ser så har jag skrivit in golf som intresse eftersom jag säljer golfprodukter! Man kan även skriva in populära människor inom kategorin, t.ex för mig det svenska golfproffset Henrik Stenson. Då kommer min webbshop marknadsföras till Henrik Stensons fans.

Det finns många funktioner i facebooks reklamtjänst, men det här duger gott för oss i början. Rulla ned längst ner på sidan för att välja budget för din marknadsföring. Jag rekommenderar att börja smått med runt 50kr om dagen som daglig budget. När du har valt budget så klickar du på "Fortsätt". Sen låter du reklamen gå i några dagar för att se om några kunder köper ur din butik och om reklamen är värt pengarna. Om du märker att reklamen genererar vinst i din webbshop så är det bara att höja den dagliga budgeten så att du når fler kunder med din reklam!

Få gratis hjälp i vår facebook-grupp